Dzieci rozwijają się w różnym tempie. Niektóre zaczynają mówić szybciej, inne później. Niektóre już potrafią narysować domek, a inne dopiero oswajają się z trzymaniem kredki. Nie ma w tym nic dziwnego. Rolą rodzica jest to, aby od najmłodszych lat ćwiczyć z dzieckiem umiejętności, które wpłyną na jego sprawność fizyczną. Zaliczamy do nich motorykę małą i dużą oraz związaną z nimi grafomotorykę.
Grafomotoryka – co to jest?
Z tym często tajemniczym dla wielu osób pojęciem wiążą się dwa inne tematy. Jak sama nazwa wskazuje na grafomotorykę składa się również motoryka. Ta z kolei dzieli się na małą i dużą. Warto zapoznać się z tymi dwoma pojęciami.
- Motoryka mała – jest to sprawność dłoni oraz palców. Składa się na nią zdolność poprawnego łapania przedmiotów, a co za tym idzie rysowania oraz pisania. W jej skład wchodzą również takie umiejętności jak zapinanie guzików, czy zawiązywanie sznurówek. Motoryka mała ma szczególne znaczenie dla grafomotoryki.
- Motoryka duża – jest to również sprawność, ale nie samych rąk, tylko całego ciała. Jest to umiejętność wykonywania różnych działań z zakresu sprawności fizycznej. Chodzi o prawidłowe utrzymywanie równowagi, umiejętność grania w piłkę oraz wykonywania różnych innych sportów.
Grafomotoryka, czyli motoryka mała
Na grafomotorykę składa się motoryka mała i dotyczy ona przede wszystkim umiejętności rysowania i pisania. Co ważne, opisując to pojęcie, nie możemy skupiać się jedynie na samej zdolności do rysowania i pisania, ale również dokładnością i prędkością ich wykonywania. Nie byłyby one tak rozwinięte, gdyby nie ćwiczenie sprawności rąk. Bez tego dziecko nie byłoby w stanie umiejętnie pisać i rysować.
Ważne są więc wszelkie zadania wymagające chwytania, trzymania, podnoszenia, odstawiania. Dzięki nim rączki dziecka stają się wyćwiczone. W dalszej kolejności o wiele łatwiej przyjdzie mu przerysowywanie szlaczków, następnie pojedynczych liter a na koniec pisanie zdań i wykonywanie rysunków. Należy również pamiętać, że umiejętne posługiwanie się rączkami wynika także z ogólnej sprawności fizycznej dziecka. Motoryka mała i duża są od siebie zależne. Wobec tego motoryka duża nie pozostaje bez znaczenia na grafomotoryki. Ważne jest więc to, aby zawsze zachęcać swoje dziecko do aktywności fizycznej.
Grafomotoryka – ćwiczenia i wzory
Na ćwiczenia rozwijające grafomotorykę naszego dziecka składają się te, które dotyczą sprawności rączek w ogóle oraz już konkretnie rysowania i pisania. O tych pierwszych ćwiczeniach wspomnieliśmy już powyżej, jest to chwytanie, podnoszenie, trzymanie itp. Jednak jakie konkretnie ćwiczenia wdrożyć?
Najpierw powinniśmy skupić się na angażowaniu naszego dziecka w pomoc w domu. Jeśli dziecko przejawia chęć to świetnie! Pomoc w kuchni przy pieczeniu ciasta, czy gotowaniu obiadu to idealna lekcja precyzyjnego naśladowania czynności za pomocą rączek. Dziecko może także pomagać przy sprzątaniu.
Jeśli chodzi natomiast o różne formy zabawy, które bezpośrednio mają na celu rozwój grafomotoryki, to będą to oczywiście gry wymagającego precyzyjnych ruchów dłońmi. Idealne są wszelkie układanki z klocków, czy puzzli. Świetnym prezentem dla dziecka będą także zabawki, które posiadają sznurki. Na rynku dostępne są, chociażby drewniane buty, które dziecko musi zawiązać. Jest to dla niego świetna zabawa, a jednocześnie ćwiczy ono motorykę małą.
Ćwiczenie umiejętności rysowania i pisania
Pracowanie nad sprawnością rączek z pewnością przyda się do ćwiczeń, które polegają na rysowaniu i pisaniu. Należy do nich, chociażby rysowanie szlaczków, czy też popularne kolorowanki. Te drugie ćwiczą umiejętność dokładnego wypełniania za pomocą przyborów plastycznych danego obszaru. Dziecko uczy się więc nie wyjeżdżać za linię i wykonywać rysunek dokładnie i precyzyjnie. Wpływa to także na jego cierpliwość. Oczywiście postępy w wymienionych ćwiczeniach przełożą się jak najbardziej na sprawność dotyczącą pisania dziecka.