Początki w biznesie wiążą się nie tylko z koniecznością opracowania biznesplanu oraz strategii rozwoju przedsiębiorstwa czy spisania umowy spółki oraz rejestracji w stosownym urzędzie. To również konieczność stworzenia strony internetowej, bo jak mówi utarty frazes: jeśli nie ma Cię w internecie to nie istniejesz. I choć samo stwierdzenie to osłuchana formuła, to jednak leży w niej bardzo dużo prawdy, zwłaszcza jeśli odnosimy ją do działania firmy. Dzięki obecności w internecie klienci mogą łatwiej znaleźć przedsiębiorstwo, a do tego internet umożliwia prowadzenia działań marketingowych online i stanowi kolejny sposób na pozyskiwanie klientów.
Domena, czyli wirtualny adres firmy
Nim jednak powstanie strona internetowa konieczny będzie wybór domeny i hostingu. Domena to nic innego jak adres www, wpisywany w pasku adresu w przeglądarkach internetowych. Od wyboru domeny zależeć będzie to, czy klienci łatwo znajdą i rozpoznają firmę w sieci, czy też nie. Zatem wybierając adres domeny należy zatroszczyć się by nie było on zbyt długi, by była łatwy do zapamiętania i by nie kojarzył się z inną, konkurencyjną firmą. Najczęściej adresem www staje się nazwa firmy z dopiskiem „.pl” lub fraza odnosząca się do profilu działalności firmy np. „szewcmarki.pl”. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że dodawanie polskich znaków w domenie jest raczej niepolecanym działaniem, bowiem przez lata polskie znaki niebyły dostępne w adresach domen i internauci przywykli do niewykorzystywania ich podczas wpisywania adresów www. Aby kupić domenę należy sprawdzić jej dostępność, czyli innymi słowy sprawdzić czy ktoś inny już jej nie wykupił. Można to zrobić wchodząc na stronę – www.wer.pl, klikając zakładkę domeny i wpisując w polu wyszukiwania adres, który nas interesuje. Warto też dodać, że chcąc rozwijać się na rynek polski należy wybrać domenę kończącą się na „.pl”, myśląc o ekspansji zagranicznej dobrym wyborem może okazać się domena zakończona na „.com”.
Hosting, czyli stały dostęp do strony internetowej
Hosting to usługa udostępniania przestrzeni serwera klientowi. Dlaczego jest on ważny? Od hostingu i jego dostępności zależy to czy firma będzie obecna w internecie przez całą dobę i wszystkie dni w roku. Obecnie dostępność usług hostingowych w większości firm kształtuje się powyżej 99%, zatem daje to pewność, że internauta niezależnie od pory dnia czy roku zawsze będzie mógł odwiedzić firmową stronę internetową, gdzie znajdzie wszystkie niezbędne dla niego informacje, dzięki czemu z użytkownika internetu staje się on potencjalnym klientem firmy.